tisdag 7 juni 2011

Dag 2 Brasov


Rumänien är fullt av erhört vackra byggnader som dock inte visar sig från sin bästa sida idag. Det är min förhoppning att EU-inträdet ska ge rumänerna tillräckligt med kapital och självförtroende att rusta upp dessa kulturskatter som lätt faller i glömska bakom de stora projekten.


Den svarta kyrkan är en imponerande stor byggnad. Tyvärr har tidens tand och luftföroreningar tärt mycket hårt på utsmyckningarna.

 Middagen intogs på torget i Brasov med utsikt över det gamla rådhuset. På torget pågick en folkdansfestival/tävling. Det gick en strid ström av deltagare förbi vår uteservering till en glasskiosk brevid :-)
Glass behövde vi också såklart i det fina vädret.

Över staden Brasov vaktar berget Tampa. Det går en linbana upp på toppen.
Lina är fortfarande lite putt på mig för att hon inte fick åka upp med Linbanan, men jag vill vidare innan det blev sen kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...