tisdag 7 juni 2011

Dag 8 - I geocachingens tecken

Hela helgen pågick det ett geocaching-event 5 mil söderut från där vi bott. Precis när vi skulle åka från hotellet kom Lina på att vi kanske skulle kolla om det kommit några nya cacher. Visst hade det det! En stund senare var dagens första och resans tredje First To Find loggad.

Trädet nedan har vi stött på några gånger under resan och nu kunde vi titta närmare på det. Ser ut som vårblommande ljung i trädform.

Mamalia är en turistmetropol på en smal landremsa längs kusten med egen kabinbana.

Mera FTF-jakt som dock inte lyckades. Vi bommade 3 st, senare på kvällen fick vi reda på att utläggarens GPS hade lagt av när han placerat en undervattenscache och dessa 3 cacher hade han använt någon annan metod för att ta koordinater till (karta eller mobil, jag fattade inte riktigt).

Men vi lyckades hitta något annat och fånga  på bild. Redan igår såg vi den första härfågeln men då fastnade den inte på bild, idag "fick" vi den just som den landar på en luftledning.

I sydöstra hörnet av Rumänien finns viss muslimsk minoritet. Några enstaka minareter fick vi se.

Varmt.

Dagens andra FTF och resans fjärde blev på en hamnpir i värmen.

Väl framme i Vama Veche där eventet var så åt vi pizza. Mitt emot vaktade en pudel baren. Eller agerade den möjligtvis inkastare?

Kl 20 var det sagt att vi skulle träffas på eventplatsen. Vi var där i god tid och väntade. Och väntade. Och väntade. Till slut gick vi, inget hände. Men det satt ett yngre par och väntade på bussen en bit bort, och  när vi gick förbi så såg Lina att han blippade på sin mobil på en karta. Jo, det var mycket riktigt cachare, och genom dem fick vi kontakt med resten av eventdeltagarna.
Vår kamera håller på att lämna in, därav en del suddiga bilder, motorn till autofokusen är slut och vill inte alltid gå igång utan att man själv hjälper till.

Vi loggade några cacher tillsammans och avslutade på restaurang långt efter midnatt. Jättetrevligt att träffa lite lokala cachare och  ett annorlunda event som vi sånär höll på att missa pga dålig information.