måndag 13 juni 2011

Djuren förökar sig

Vi har fått ällingar. En rekordstor kull om 22 st myskankor närmare bestämt.

Vi har två små minihus på tomten. I dem går avelsgrupper av chabo. Visst tycker de att det är trångt, men de får vara ute och slipper stora klunsiga tuppar att bråka med.

Bina är galna i år. Svärmgalna. Nästan alla samhällen visar tendens att vilja svärma. Eftersom min biodling går ut på att göra nya samhällen har jag utnyttjat svärmdriften och delat samhällena. Men de är inte bara svärmgalna, de är honungsgalna också, ca 60 kg/samhälle redan. Mycket har det har dock gått åt till att göra avläggare. Men jag har avläggare skapade i år som själva dragit in 3-4 ramar honung, något liknande har jag aldrig sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...