fredag 28 oktober 2011

Ofrivillig kraftavledning


10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.

Men står det något i lagen om ofrivillig kraftavledning? Vi har långsamt börjat byta en del lampor mot LED-lampor. Igår när vi släckte trodde vi att halloween hade kommit tidigt, det lyste trots att vi hade släckt. Inte så starkt, men fullt tillräckligt för att läsa om man håller texten nära lampan.

Något panikslagen över att vi hade något allvarligt fel i elsystemet i huset började jag felsöka mitt i natten. Men nej, det är inget konstigt. Strömbrytarna bryter verkligen fasen så det som orsakar ljuset är inducerad spänning från inkopplade ledningar i huset och så fort man sätter en vanlig glödlampa på samma krets slocknar LED-en (potentialen försvinner då genom glödtråden).

Vet dock inte om jag ska skylla på EU regelmakare eller lampingenjörerna, måste försöka mäta spänningen innan jag pekar finger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...