onsdag 9 november 2011

Äggakaga

Tyvärr har jag inte kvar min mormors recept, men varianter på Skånsk Äggakaka har seglat upp som en av mina favoriträtter. Det går att variera i det oändliga, just den här var 4 ägg (från egna höns), drygt en halv dl vetemjöl, 2 dl mjölk, 1 dl grädde, en halv msk socker och lite salt. Vispa ihop och grädda på svag värme i stekpanna i 10-15 minuter, stick med stekspaden så det rinner ner. Storleken var för lite för två personer och för mycket för en, så det kan ju vara bra att veta att just 4 ägg är fel. Serveras med något så oskånskt som lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...