söndag 4 mars 2012

Binödig

Jag har slarvat med att ta mig tid att måla mina skattlådor till bina. Det är viktigt att måla dem, annars bryter solen ner ytan och så de dammar, dessutom blir de skrovliga, fula och ser gamla och slitna ut. Synderna ligger några år bakåt i tiden, men det var inte bara slarv, från början var tanken att jag skulle sälja kupor tillsammans med bina och jag vill ju inte ha arbetet måla lådor som jag sedan ska sälja. Detta visade sig vara oklokt, för efter en vinter såg lådorna så skabbiga ut att jag inte kunde ta nypris för dem, bättre då att måla en del lådor, de jag har bina i och kommer att behålla och montera ihop köparens lådor precis vid leverans och flytta över bina.

I eftermiddag och kväll målade jag så äntligen drygt 30 lådor första strykningen. De ska ha en strykning till och sedan är det mesta målat...tror jag...för det är inte lätt att hålla reda på bin och bikupor, det blir olika antal varje gång jag räknar.


Överst en drottningodlingslåda med tre separata fack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...