onsdag 6 juni 2012

Maskinkläckt

Ytterligare en handfull bidrottningar som kläckts i maskin är färdiga. De blir tillsatta till parningssamhällen. Eftersom det är första sommaren jag maskinkläcker bidrottningar så har jag försökt jämföra och samla på erfarenheter. Så här långt har jag kommit fram till detta:

- Det är lite osäkert vilken dag de kläcks, vissa kläcks en dag senare än jag väntat mig.
- Att tillsätta nykläckta drottningar genom att duscha lite vatten på dem och sedan tillsätta direkt förefaller fungera bra- Drottningarna i kläckburen MÅSTE förvaras varmt i innerfickan till precis innan man tillsätter dem. Vid ena tillfället var det ganska kallt i luften och jag hade dem ute några minuter, följden blev att de var så köldstela att de inte kunde hålla sig fast på ramarna. Kylväska med varmvattenflaskor i är kanske en idé.
Komplettering i augusti:
-  Samhället man tillsätter dem till måste vara en yngelfritt utan yngelkakor (skaksvärm på mellanvägg eller honungskakor). Möjligen att det är mindre känsligt om drottningen är precis nykutkrupen (någon timme gammal högst).
- Att tillsätta nykläckta drottningar som är ett dygn gamla till samhällen som har yngel lyckas normalt inte.
- Ska man byta drottningar i parningssamhällen bör andra omgången tillsättas som kläckfärdiga celler eller bör man skapa nya parningssamhällen.

Den kläckaren jag har är denna: länk till en webbutik men min är egentligen en reptilkläckare som kommer upp i max 34-34,4ºC, bin ska ha 34,5ºC, men med tanke på mitt kläckresultat hittills verkar det inte spela någon roll.

Så här långt tycker jag att kläckare har flera fördelar mot celler:
- Cellerna riskerar inte att bli inbyggda av honung och vax
- Man riskerar inte att glömma var man har dem och har en låda med yngel mindre att bry sig om i samhället.
- Man ser vilka som inte kläcks och får en besök mindre i bigården för efterkontroll
- Man behöver inget yngel i avläggaren eftersom drottningcellen inte behöver hållas varm
- Man vinner 2 dagars utvecklingstid och ålder på bina från det att man gör avläggaren till drottningen lägger ägg
- Man får möjlighet att kolla att drottningarna är fullbildade, t.ex. saknar en av de jag kläckt i kupa ett ben och sådana brukar bina byta ut

Senaste två omgångarna har jag provat transportera täckta celler liggande (mjukt) istället för stående. Den första kläcktes igår och det märktes ingen skillnad, ska testa mer eftersom det är viktigt att transporten av cellerna går att lösa praktiskt.
Komplettering i augusti: Transporten är okänslig vid 4-5 dygn, men de får inte bli kalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...