tisdag 12 juni 2012

Putsade celler och rekordsnabb drottning

När jag öppnade en avläggare i söndags kväll upptäckte jag att bina börjat putsa celler i mitten. Dvs de har tömt dem på honung, städat dem och snyggat till kanterna. När detta händer brukar det betyda att man har en drottning som börjat lägga ägg eller kommer att börja lägga ägg. Och mycket riktigt, på vaxkakan mitt över samma kakgata fanns det både ägg och larver och till och med två larver vars celler precis blivit täckta.

Detta var mycket oväntat i detta samhället eftersom de cellerna blev täckta 12½ dygn efter drottningen kläcktes. Det tar ca 9 dygn från ett ägg blir lagt tills larven blir täckt vilket bara lämnar 3½ dygn för att bli parningsmogen och därefter börja lägga ägg. Detta stämmer inte med mina tidigare erfarenheter och inte heller med läroböckerna, det är minst 4-5 dygn för snabbt.

Så antingen har någon varit och bytt drottningen eller det mest troliga är att bina göra som vanligt, nämligen lite hur de vill, inte som de ska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...