onsdag 25 juli 2012

Drottningtillsättning


Första halvan av min biodlingssommar har gått väldigt bra. Som en motvikt mot det har jag misslyckats med massor av drottningtillsättningar under andra halvan av sommaren. Så för att öka sannolikheten att lyckas när jag behövde flytta en parad drottning från ett parningssamhälle till ett annat provade jag med påsticksbur. Man trycker fast buren över utkrypande yngel och släpper in drottningen. Drottningen tas väl om hand av de nya unga bina och kan börja lägga ägg i de lediga cellerna och hennes feromoner börjar spridas i kupan. Påsticksbur lär vara det bästa - men... drottningen smet, försökte flyga sin väg och innan jag fick fatt i henne höll hon på att bli mos och jag vet inte säkert om hon klarade sig utan invärtes skador. Vet inte heller om påsticksburen fungerar i ett så litet bisamhälle som detta. Om några dagar vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...