fredag 3 augusti 2012

Nya bigårdar redo för bin


Jag flyttade ut benställningar och pallar i mina två nya bigårdar ikväll. Det blir en benställning till på varje ställe när bina väl är flyttade hemifrån och benställningarna här hemma blir lediga.

Det blev tyvärr lite onödigt jobbigt när jag kom till första platsen (första gången jag körde själv och första gången från detta hållet). Man svänger av en rätt stor väg in förbi en gammal gårdsplan och in på ett stycke. Bara det att jag svängde 20 meter för tidigt, på en återvändsgränd med djupa markspår efter traktor. Och jag hade släpvagnen med och det var definitivt inte plats att vända. Tungt blev det att vända den för hand och tur att jag inte har en ömtålig bil, det skrapade både undertill och på sidan och kopplingen luktade bränt...

På andra stället mötte jag biodlarhunden Max igen. Ja åtminstone har han bestämt sig för att biodling verkar hur kul som helst och han hade inga som helst planer på att följa med matte hem igen, han ville mycket hellre hjälpa mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...