söndag 5 augusti 2012

Oskjutet yngel


Bin har en speciell gen som förekommer i ett antal varianter och om biet blir homozygot (dvs får samma variant från båda föräldrarna) så kommer bilarven att plockas bort av arbetsbina och det blir ett hål. Är det mycket hål kallar man det "skjutet yngel" för det ser ut som det fått ta emot en hagelsvärm. 10-20% hål är inget ovanligt. Hålen gör att samhället inte når maximal storlek för dels utnyttjas inte drottningens hela äggläggningskapacitet, dels tvingas bina hålla hålen varma eftersom de tar upp värdefull plats mitt i kupan.

I år är första gången jag försökt undvika inavel för produktionsdrottningarna. Det har verkligen givit överraskande bra resultat, bilderna är från ett par olika avläggare skapade i juni, båda med jämnare yngelsättning än jag är van vid. Den nedan hade 16 st tomma celler på ena sidan och ungefär lika många på andra sidan.



Det är viktigt att få en bra arbetshöjd när man jobbar, 4 st lågnormallådor med bänkskiva ovan passar mig bra när jag smälter i mellanväggar.


En bigård redo för vinterfoder. Alla samhällena iordningställda på de ramar de ska övervintras på.

Dagen avslutades med att dels göra några avläggare som fick ta emot de venparade drottningarna, men också några förstärkningslådor som fick förstärka några alldeles för svaga avläggare i en annan bigård. Det är okomplicerat, man slår samman en sådan förstärkningslåda med ett riktigt samhälle med tidningspapper mellan lådorna och det fungerar så gott som alltid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...