fredag 24 augusti 2012

Snö i kupan?



Sommaren 2008 köpte jag foderlådor till alla mina kupor, men de senaste åren har de bara stått och samlat damm. De fungerar ok men har vissa nackdelar. Dels kan man bara ge halva fodergivan i taget och när man fyller på andra halvan fastnar en massa bin på vägen så att de drunknar. Den andra stora nackdelen är att bina inte kommer åt att städa lådan så de blir jättesunkiga och mögliga. Idag fick jag tips om att kombinera foderlådor med idéerna från påsfodring - bort med insatsen och fyll med förpackningschips. Vid påfyllning flyter både bin och chips och färre bin drunknar och bina kan städa hela lådan. Testade direkt att drivfodra två bigårdar på detta viset, sedan ska jag bara kunna fylla på foder om några veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...