torsdag 16 augusti 2012

Två i en

Vardagskvällarna denna veckan har gått åt till biodling. Alla bigårdar har fått en genomgång för att göra bina redo för vinterfoder, nu är det bara två bigårdar kvar som behöver ett besök till och i princip bara två samhällen som jag måste kolla att de blir tillräckligt starka för att klara vintern.

Alltför svaga avläggare har förstärkts med fler bin, de samhällen som inte fyller två lådor har packats ned på en och foderstatus har kollats så att de klarar sig några veckor till. De avläggare som suttit för trångt har fått en andra låda. Ett antal bikupor har flyttats till de bigårdar där de ska övervintras, några bigårdar hade för många samhällen och de hemma måste såklart flyttas eftersom vi ska sälja vårt hus.

Igår kväll hittade jag något intressant i ett sammanslaget samhälle. Där hittade jag två äggläggande drottningar som gick på var sin låda i samma samhälle. När det slogs samman la jag spärrgaller mellan lådorna för jag var inte helt säker på att undre halvan var drottninglös. Nu hittade jag drottning och yngel i båda halvorna och jag delade samhället i två och delarna slogs var för sig samman med en massa bin och yngelramar från ett superstarkt samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...