fredag 29 mars 2013

Kupnötter

Det är ganska svårt att hålla reda på alla bisamhällen och deras tillstånd och var avelsdrottningar finns, vilken ålder de har, vilka samhällen som är klara för invintring etc. Jag har provat ett antal olika metoder och i år blir det återigen något nytt som jag redan provat på första vårkollen. Ute i bigårdarna gör jag löpande anteckningar i en textfil i mobilen. De kan t.ex. se ut så här:
36 tungt

22 lätt
19 41 botersta lock

21 42 46 två lådir
Som synes lite kryptiskt och felstavat. Både på mobilen och datorn kör jag det utmärkta verktyget Dropbox och denna textfil ligger i dropboxen. Eftersom dropbox synkar innehållet mellan mobil och dator så fort den kan behöver jag inte ens ha mobiltäckning (vilket jag inte har vid alla kupor) när jag gör anteckningarna. Väl hemma ligger textfilen klar på datorn och jag kan renskriva anteckningarna i t.ex. Excel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...