söndag 24 mars 2013

Svenskt Sigill

Idag har jag börjat den långa resan mot att certifiera min biodling för Svenskt Sigill. Detta står inte på programmet varken i år eller nästa år, men när den dagen kommer ska rutinerna redan vara på plats. Det är många punkter, men i princip är allt vettigt. Jag har en del att styra upp.
http://www.sigill.se/PageFiles/Biodling/Sigill_biodling_2012-webb.pdf
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/35/Bihusesyn2013.pdf

Idag började jag med:
3.1.9 Beaktas god (foder-) hygien vid tillredning av foder samt vid utfodring av bisamhälle?
Foderutrustning ska vara ren/fri från mögel och andra föroreningar. Även vid årstider då utfodring ej är aktuell.

Det är så att jag har inte städat foderlådorna efter vinterfodringen. Idag skrapade jag ut dem, men de går inte att tvätta förrän det blir plusgrader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...