lördag 6 april 2013

Andra yngellådan och foderkontroll


Idag började biodlingssäsongen :-) Jag och min biodlarkompis T ägnade eftermiddagen åt att kolla foderstatus på bina. Vi använde en bagagevåg och lyfte metodiskt igenom alla kupor. När vi hittade någon som hade för lite foder tog vi helt enkelt en foderram från någon av grannarna som hade onödigt mycket.

Redan för en månad sedan konstaterade jag att jag hade ett samhälle som svultit ihjäl pga att grannsamhällena hade rövat allt deras foder vid invintring. Med vågen var det lätt att se vilka som var skyldiga. Det utrövade ihjälsvultna samhället vägde med kupa (två lådor), ramar och döda bin 11,5 kg. Två andra samhällen i samma bigård vägde 29,4 kg och 26,2 kg (båda på två lådor). Detta foder måste jag plocka bort innan nektarn börjar flöda in.

I övrigt såg det bra ut, vintern verkar ha varit normal eller snällare än normalt mot bina. Bina verkar inte alls påverkade av att vi haft en så lång och kall vinter.

Vi kollade även bistyrka och de samhällen som stod på en låda och inte riktigt fick plats, fick sin andralåda idag. Eftersom inriktningen på min biodling är att sälja bisamhällen så har jag alltid en skriande brist på utbyggda ramar, men jag har lärt mig leva med det. Lite drygt en extra utbyggd ram per övervintrat 1-lådssamhälle är vad jag har i år. Idag var det alldeles för kallt för att bryta yngelklotet, istället placerar jag den/de utbyggda ramarna rakt över centrum på yngelklotet. På var sida om den/de utbyggda ramarna lyfter jag upp en foderram från undre lådan. Så fort det blir lite varmare går drottningen upp i den tomma utbyggda ramen och lägger ägg, samtidigt som det finns foder nära.

Ett normalt samhälle övervintrat på en låda ser vid denna årstiden ut ungefär så här:
PYYTT TFFFF (P=Pollenram, Y=Yngelram, T=Tomram, F=Foderram)

Efter min ommöblering ser det ut så här i de två lådorna:
MFUFM MMMMM (M=Mellanvägg, U=Utbyggd tomram)
PYYTT TFFMM
Antalet ramar jag lyfter upp beror på samhällets styrka och hur mycket foder det finns kvar.

När våren kommit längre så finns det effektivare knep, man får helt enkelt anpassa sig till både väder, säsong och bisamhällets styrka. Har man inga utbyggda ramar alls (vilket jag inte alltid har), så tar jag upp en T-ram nerifrån, men då får det vara varmare väder än idag.

Nya övre lådan med två utbyggda ramar och tre upplyfta foderramar
Gamla undre lådan med nya mellanväggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...