måndag 27 maj 2013

2:a skattlådan

Bina jobbar på flitigt. Den långa fina värmeböljan vi hade i början av maj var inte riktigt bra. Rapsen växte då med turbo och slog ut för 10 dagar sedan, precis lagom till omslag till sämre väder. Bina hann inte riktigt med att växa till sig och det är bara ett fåtal samhällen som fått upp bistyrkan ordentligt. Men trots detta kunde jag idag sätta till andra skattlådan till fem samhällen och alla samhällen har nu åtminstone fått skattlåda.

Det är fascinerande hur stor skillnad det är på olika bisamhällens utveckling. I en av mina bigårdar övervintrades alla på en låda och de var helt jämnstarka efter vintern och fortfarande jämna den 20/4. Vid besiktning i början av maj hade två stycken halkat efter och nu den 26/5 har det starkaste nästan fyllt en skattlåda med honung och det svagaste inte ens börjat bygga ut en skattlåda. Det starkaste var för övrigt det som var mitt bästa samhälle 2012 och den bästa avläggaren 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...