lördag 18 maj 2013

Hårt arbete från dag 1

Att driva en biodling i den storleken som jag har sliter rätt hårt på bilen. I och med att Gamla Bettan ligger för döden så tyckte jag att nu är rätt tillfälle att slippa ha honungskladd på säkerhetsbältet och i baksätet, slippa kittvax på handtagen, slippa sockerspill i bagaget och slippa att sommaren igenom ha bilen full med kupmaterial, rökpust, spärrgaller, kupknivar, bränslepellets, slöja, extra handskar etc. Lösningen är två bilar, en äldre och ändamålsenlig biodlingsbil och en nyare personbil för civilt bruk.

Dessutom är det så fiffigt att i och med detta finns ingen anledning att ha fyrhjulsdrift (som Gamla Bettan) på personbilen och därmed sparar jag in många tusenlappar i både inköpspris och betydligt lägre bränsleförbrukning med tvåhjulsdrift (ca 5000 kr/år).

Efter att ha sneglat på klassiska bondbilar så som Nissan King Cab föll valet istället på en bättre begagnad VW Transporter Syncro med skåp. Nu blir det inte bara biodlingsbil, utan en bondbil för all körning för gården och det är betydligt mer än man tror. Ikväll invigde vi den med att flytta bin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...