lördag 4 maj 2013

Vagnen


Dagen började bra, men tog tidigt en oväntad och lite trist vändning. Vi hade planerat att gå på lantbruksauktion idag, bara det att strax före att vi skulle åka hemifrån så viskade någon i vårt öra att den auktionen vi skulle gå på idag hade varit redan igår... En snabb koll på utropslistan och visst var det så! Ett antiklimax.

På inköpslistan idag skulle det stått en vagn till traktorn och det var många vagnar av varierande kvalitet på auktionen igår. Det positiva i kråksången var att auktionen vi trodde skulle vara i morgon, den var idag istället, vi var helt snurriga med andra ord. En snabb koll på nätet sa oss att skicket på objekten idag var bättre än vanligt så priserna blir nog höga. Var det lönt att åka? Vi bestämde oss för att ta det som en utflykt.

Mycket riktigt rusade priserna upp och de riktiga vagnarna var snabbt bortom vad vi var beredda att betala, men en boskapsvagn var det i princip ingen som bjöd på. Vi bestämde oss för att ropa in den och fick den för en spottstyver. Den kommer att fungera bra både för enklare transporter och förvaring av hönsfoder.

Nu var det ju bara det att auktionen var bortanför Lövestad och vagnskrället skulle hem. Efter lite trafikservice av Björnen med backspegel (=fasttejpad badrumsspegel) och en LGF-skylt så packade jag en verktygslåda och vattenflaskor och begav mig för andra gången idag av mot Lövestad. Redan innan jag startade kändes det lite segt efter 2 timmar i bilen tidigare på dagen.


Så småningom kom jag fram.


Och strax före att solen gick ner kom jag hem igen efter de 8 milen. Jag måste erkänna att körkomforten i en 36 år gammal traktor med en toppfart på 23 km/h är inte riktigt sådan att man njuter av att köra landsväg i drygt 4 timmar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...