tisdag 25 juni 2013

Den makalösa manicken

Förutom honungsslunga är det fler prylar jag skaffat till honungshanteringen i sommar. Jag skrev i vintras att det blev ännu ett år utan honungspump, anledningen var att försäljningen av gamla huset drog ut på tiden så vi behövde vända på slantarna. Fördelen med detta var att jag hann diskutera möjliga lösningar med betydligt fler personer och tänka över behovet. Nu blev husförsäljningen ändå klar och jag kunde skaffa lyfthjälpen!

Trots några ganska högljudda olyckskorpar på internet som beskyllde en viss manick för att ha helt otillräckligt kapacitet, för att vara svårrengjord, för att låta mycket, vara dyr m.m. valde jag att lyssna på flera oberoende biodlare som samstämmigt intygade att en karusellseparator var väldigt bra.

Nu har vi provkört med full fart i slungrummet i 1½ dag och vi instämmer i kören som lovprisar denna makalösa manick. Kapaciteten stämmer säkert med vad som utlovas på hemsidan och det är 3 ggr högre än vad vi kommer upp i med vår 6-ramars självvändande slunga med automatik. För rengöring bör man skaffa sig ett stort tråg med nätbotten, då är det bara att plocka isär och ställa delarna där och låta de rinna av, sedan avspolning med vatten. Och den är mycket tystare än slungan. När man jämför priset ska man tänka på att den ersätter sump, pump, nivåbrytare, rostfria kopplingar, livsmedelsslangar och klarningstank med värme och då är det helt jämförbart. Plus då att den sparar bort mycket av arbetet med silning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...