onsdag 12 juni 2013

Höghus

Vi skulle kanske köpt en stegvagn istället för en bondbil? Så här såg det för en vecka sedan när jag odlade drottningar, men då var det en låda med mellanväggar mitt i stapeln. Nu är det mera prekärt, det fina vädret har fortsatt liksom rapsblomningen och nu är alla lådor på kupora fulla med honung och jag har inga ramar kvar. I min planering har jag räknat med 2½ skattlåda i snitt och i år var det lite i underkant känns det som. Vissa bisamhällen har dock bara en skattlåda som inte alls är fylld medan andra har fyra fulla. Med tanke på den blockering av drottningens äggläggning som blir när det blir fullt så behöver jag göra svärmkontroller närmaste veckan. Just nu är det dock omöjligt, om jag lyfter ner en låda får jag inte upp den igen. I helgen ska jag börja slunga, då får jag loss tomma ramar till de små filurerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...