torsdag 22 augusti 2013

Drivfoder år 2013

På Facebook tyckte någon det såg misstänkt ut med pulver i plastpåsar, men jag kan intyga att det bara är strösocker. Jag hittade tipset på Facebook att vinterfodra i plastpåsar. När någon samtidigt undrade om det gick att använda oupplöst strösocker och jag själv behövde drivfodra så blev det lite experiment.
Experimentet föll väl ut, men för drivfoder är det viktigt att hålet är "lagom" stort. Lagom verkar vara kniven nedstucken någon cm och två gånger i ett kors. Från första försöket har jag nu minskat givan till ca 2 kg socker 50% för då går 5L fryspåsar att knyta. Vattensprejflaska på bina så de går undan och inte blir mosade. Foderdeg i helpåse är enklare, men om det är bättre eller sämre vet jag inte. Det tog ca 1 timme att blanda till 25 påsar och 2 timmar att åka runt och ge dem till bina (och även ge bina en tom låda som påsen får plats i).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...