tisdag 6 augusti 2013

Samlargenerna slår till.

Efter att vi blev bjudna på körsbär av våra trevliga grannar blev vi så inspirerade av de goda bären att vi ville plocka egna. Vi gjorde en liten exkursion bort till dungen vid gården där det enligt förra ägarna skulle finnas körsbär. Och visst fanns det körsbär i dungen , mycket körsbär till och med!  En liten svart sort och en lite större röd sort. Mycket söta och goda var de. Vi plockade med oss lite ätadirekt bär hem och jag bestämde mig för att återvända idag med en hink för lite mer seriös plockning.
 Tillbaka till körsbärsträden med större hink slog de förhistoriska samlargenerna på och jag blev totalt plockgalen! Två timmar senare blev jag avbruten i mitt plockande av ett besök och tur ar väl det.
Jag hade drygt 8 kg körsbär i spannen och det går bar i 5 kg i Saft-Majan. I-landsproblem kan tyckas men det kan hända att jag måste koka sylt på det som blev kvar i hinken. Eller så får jag plocka mer bär i morgon och koka en sats saft till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...