lördag 28 september 2013

Knivaxlar och järnlim

I veckan skaffade jag hem en ny knivaxel för att kunna få igång gula gräsklipparen och idag hade jag planerat att byta. Det var bara ett problem - den andra knivaxeln visade sig också vara trasig! Så på ett år har två axlar gått sönder och dessutom en reparerad svetsning gått upp.

När jag nu hade en reservdel för lite hemma tänkte jag att det var ju ett ypperligt tillfälle att träna på svetsning. Jag har inte svetsat mycket tidigare och bara med pinnsvets. Sagt och gjort, svets och vinkelslip åkte fram. Men det var ju skitsvårt att svetsa med en MIG/MAG! Dessutom var svetshjälmen betydligt sämre än den jag använt tidigare och det hjälpte inte till. Men efter en hel del pyssel så var båda knivarna lagade och gräsklipparen återmonterad.

Det var olidligt spännande att provköra - men redan i första sorkabunken tog det stopp och svetsfogarna gick upp. En obduktion sa mig vad som hänt, endast godset ena yta har kommit upp i temperatur så smältan satt bara fast i ena delen.

Envishet är bra ibland så jag gjorde om hela proceduren men med lite högre intensitet och uthållighet i svetsningen. Och minsann höll det och jag fick klippt vad jag skulle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...