söndag 16 februari 2014

Februarisysslor

För några veckor sedan hjälpte jag till att arrangera ett geocachingevent. Det var fjärde året och mitt bidrag i år var endast att hålla ett par workshops om OpenStreetMap och att städa efteråt. Kul hade vi och det kom över 100 personer!

Bloggen/hemsidan har fått en ny flik, Föreläsningar. Har har min presentation från geocachingeventet nu hamnat.

För någon vecka sedan var jag även inbjuden till en bioldarförening för att prata om avläggarproduktion. Min presentation från detta ligger också här på hemsidan. Vi har tänkt fylla på efterhand.


Lina och hennes kollegor har bjudit hit en kursledare i Creative Grooming som hållt intensivkurs med dem förra veckan. Många skojiga hundar blev det. Mycket mer finns att se på deras facebooksida.


Vi har haft ett litet problem med våra kameror. Datorns disk har nämligen varit full ett längre tag så vi har inte kunnat ta några nya bilder, eller rättare sagt ta hand om nya bilder. Nu är det problemet löst med en NAS, dvs en extern hårddisk som sitter på datanätverket, Network-attached Storage.


NASen var en trevlig bekantskap, väldigt lätt att få igång och börja använda så nu kan vi börja fotografera hur mycket vi vill igen.

Samtidigt passade jag på att uppgradera vårt datanätverk här hemma till gigabit. Lite tester visade att det gick att skriva 30-40 MByte/s till NASen.


Som styrelsemedlem i Skånes Biodlaredistrikt har det varit en del förberedelser inför gårdagens årsmöte med förklarande PowerPoint-bilder till de frågor som kunde förväntas komma. Gårdagens möte var ett kvitto på att tydlighet och förberedelser, både från styrelsen och valberedningen hjälper till att göra ett årsmöte smidigt. Vi var klara 2 timmar tidigare än jag trodde.
Styrelesen 2014 för Skånes Biodlaredistrik. Foto Per-Eric Cruce
Den löpande bokföringen för 2013 på gården, trimmet och biodlingen har också blivit klar.


Annars kretsar livet mest kring jobb, jobb och jobb. Inget fel i det, jag gillar vad gör!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...