lördag 30 augusti 2014

Pump för vinterfoder

Jag har fått en massa frågor om pump för vinterfoder senaste dagarna efter mitt tidigare inlägg. Det har varit mycket testande fram och tillbaka, men nu tror jag att jag har fått en tillräckligt bra lösning. Den klarar gissningvis 5-10L/minut nästan mättad sockerlösning.

Det kommer kanske en uppdatering med bilder och komponentlista så småningom. Men här är det som jag har just nu som verkar fungera:

Kärcher SDP 9500 pump köpt från tretti.se. Den fungerar både att lösa socker och någorlunda att pumpa ut. Min första höll i 5 år, sedan kom det socker i ett lager.

Två st 1" 10 m sugslang, PVC med plastspiral från Jula (artnr 750028). Det fanns en kvar i St Bernstorp och enligt uppgift 4 på Nova förra veckan. Biltema har kanske en liknande slang. 3/4" vattenslang fungerar inte något vidare

1" slangskarv, vet inte var man kan köpa det, monterade ihop två från delar på två dränkbara pumpar. Biltema har kanske?

Pumphandtag från Jula (http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/dieselpumpar/branslepistol-730020/) OBS! Det är 1" (R25), inte 3/4" sin det står i katalogen och på hyllkanten. Jag har fått montera isär ventilen, något började kärva i den.

Slangkoppling R25 (http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/metallkopplingar/slangkopplingshalva-450379/) (hade en sådan hemma)
4 st Slangklämmor 25 mm från Jula (hade sådana hemma)

Slangkopplingar är annars Rinkabyrör ett bra och prisvärt ställe att handla på.

Jag har haft två fodertunnor fastspända på släpet (och i skåpet på pickupen), men denna pumpen går troligen ner i en palltank om palltanken har stor öppning (det finns 150 och 225 mm). Har inte mätt så noga.

Generatorn är på 2 kW från Jula. Lite liten bensintank så man får ha med en reservdunk.

Jag en kraftigare pump som bättre klarar pumpa ut fodret i slangen, men där bryter värmeskyddet efter ca 70 kg socker så även om den pumpar mycket snabbare så i en normalstor bigård går Kärchern snabbare (som klarar längre tills värmeskyddet löser).

Om man köper alla delar hamnar det på 4-5000 kr.

Tänk på att bifor är segare, jag tror det behövs en pump med växel till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...