måndag 18 augusti 2014

Slutburet

Igår var ett historiskt ögonblick i min biodling. Jag lyckades få tekniken att fungera för att använda en pump och slang för att fylla vinterfoder i bikupor.

Lösningen blir att ha några blå fodertunnor fastsurrade på släpvagnen och i dem en dränkbar pump med slang ut till ett munstycke med kran. På släpet står reservelverket.

Detta låter ju rätt lätt, men det gäller att ha en pump som klarar trycka igenom seg sockerlösning genom en slang.

Tur i oturen fanns det redan en sådan pump hemma. Vid förra årets vinterfoderblandning skar lagret i min blandningspump och jag skaffade en ny. Denna fungerade inte att blanda foder med, men den fungerade till detta.

Det hela kan förfinas lite, men är det någon som läser detta och vill prova samma sak så hör av er så listar jag upp komponenter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...