fredag 22 juli 2016

3-dagars cykelresa

Den 19-21 juli cyklade jag hemifrån (utanför Eslöv) till mina svärföräldrars sommarstuga strax väster om Bolmen.

Hemma
Det blev lite hastigt bestämt, jag hade först tänkt cykla i Danmark. När jag väl bestämt mig för denna rundan istället så skulle det blivit några dagar senare än det blev. Men iväg kom jag strax före lunch.

Första stoppet var i lokala järnaffären för ett par tunna arbetshandskar och en kniv och i lokala matäffären för lite makaroner, pastasås, bröd och mjukost.

Den där mjukosten visade sig tyvärr vara helt oätlig. Tanken på alla olika smaker av mjukost vände sig i munnen så det fick bli den naturella. Väl på macka kom jag ihåg varför, att jag provat igenom sortimentet på mina fjällvandringar. Köpte senare ett riktigt paket smör.

Strax norr om Hörby fick jag en punktering. Det var väl inte helt oväntat, bakdäcket var slitet och jag hade med ett nytt som jag monterade.

Grann trakt
Efter att kört över Nävligeåsen och ätit glass i Rickarum hamnade jag "Plötsligt i Vinslöv". Lite förvånad hittade jag där Skånes eget Cuzco med formhuggna stenar runt kyrkogården.

Skånes Cuzco: Vinslövs kyrkogård
Jag letade mig längre uppåt skogen och kom till mina gamla hemtrakter.
Sjunkaröd

Tog en genväg genom skogen och hittade spännande spår. Stora nog för att vara varg, men det är väl troligen någon gigantisk hund. Här i närheten var tamdjursangrepp från lodjur för några år sedan så de har kanske skaffat ett stort monster som skydd, vad vet jag.

Anledningen att jag hittade rakt genom skogen är att jag bott här.
Här bodde jag 2001-2003
I Fjärlöv finns ett antal små minihus längs vägen. De ställs ut varje sommar och står inne på vintern. De byggdes för länge sedan men jag anar att det finns någon som underhåller dem. De såg inte ut att åldrats en dag sedan jag flyttade härifrån för 13 år sedan.
Minihusen i Fjärlöv
 På vägen mot Hässleholm passerade jag Stoby gamla smedja.
Här lärde jag mig järnsmide 2004-2005
Efter att ha laddat mobilbatteriet på McDonalds i Stoby och själv tankat en burgare cyklade jag in i centrum och tittade på gamla minnen.
Här bodde jag 2003

Här jobbade jag 2000-2010

Här bodde jag 1996-1998

Här (innanför balkongen) jobbade jag 1998-2000

Här bodde jag 1998-2001

Jag styrde ut från centrum i kvällsolen och passerade modellflygfältet. Jag var med när föreningen grundades en gång i tiden, men efter diverse motgångar verkar den inte vara så aktiv längre. En modellhelikopterflygare och några riktiga skärmflygare var allt denna vackra kväll.
När jag var aktiv var vårt modellflygfält mera till vänster, där det nu är majs

Jag körde norrut mot Farstorp till fler av mina gamla hemtrakter.
I grå huset bodde jag 2003-2009

I en av mina f.d. bigårdar hittade jag en fin tältplats i blåbärsris. Det blev 101 km första dagen.
Lite ovanlig blomma som jag inte kunde artbestämma

Frukost framför Farstorps kyrka
Andra dagen rullade det mest på i ett vackert landskap som jag känner väl. Lite svettigt blev det på eftermiddagen då det hade kommit en regnskur och var uppåt 28ºC varmt. Solen är annars jobbigare för mig än värmen, var tvungen att cykla i långärmat och långa byxor hela tiden för den.

Jag fyllde vattenflaskor i Visseltofta församlingshem, blev överraskad över att korsa nya väg 15 som jag inte hade på min karta, handlade mat och godis i Strömsnäsbruk och hittade en fin tältplats i en ung granplantering utanför Annerstad. Det blev 80 km andra dagen.

Dag tre passerade resans högst punkt tidigt, 186 meter över havet. Sedan blev det glass och vatten i Tannåker.

Tankställe
Öster om Bolmen mötte jag också första långfärdscyklisterna. Ett par som var ute på en veckotur med start i Köpenhamn. Så småningom passerades bron ut på Bolmsö.

Jag hade tur när jag kom till färjan, den var redan på väg till vår sida så jag behövde bara vänta 5 minuter.

Efter 9 km på fastlandet väster om Bolmen nådde jag resan slutpunkt. Idag 48 km. Sammanlagt 229 km med 15,6 km/h under färd men med många pauser. 15L vatten drack jag på 2½ dag i värmen.

Lina mötte upp och vi tog bilen hem dagen efter.