lördag 30 juli 2016

Raps men ingen vitklöver


Rapsskörden från bina blev klen i år. Det var torrt och varmt så den blommade över 3 veckor. Till på köpet var april kall, med snö nästan hela näst sista veckan, så bina hade inte fått upp styrkan. I år hade det lönat sig att drivfodra i april.

Faktiskt blev hela sommaren upp-och-ner. Jag skulle flyttat bina till vitklöver, men deras pollinering hade toppat flera veckor innan jag hunnit få av rapsen, så mina bin gick inte att flytta i tid. Vi bestämde att det inte var lönt då. Eventuellt flyttar jag dem till vitklövern redan i höst för att säkert vara på plats i tid nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...