lördag 30 juli 2016

Traktorrenovering


Traktorns bromsar la av för några år sedan, men eftersom handbromsen fungerat bra och vi nästan bara kört på gården har det inte spelat någon större roll. Men i början av semestern gick handbromsvajern av. Och eftersom körvägarna på gården lutar ganska brant nedåt bäcken så visade det sig nu nästan omöjligt att köra eftersom växellådan är osynkad.

Jag var inte sugen på att ge mig ut på långtur till en traktorverkstad heller i det skicket utan jag började felsöka. Handbromsvajern var ju lätt att hitta felet. En ny är beställd, och med några nya verktyg kanske jag kan byta den. Golvet i hytten och bakrutan behövde jag montera ut för att komma åt. Fortsättning följer.


Färdbromsen däremot var ett annat kapitel. Först renoverade jag huvudcylindrarna (de som pedalen påverkar). Efter det kunde jag fylla systemet med bromsvätska och lufta det.

Men det ville inte fungera ändå. Det visade sig att kolven i det ena bromsoket var fastrostad och det andra bromsoket läcker som ett såll, antagligen en packning som gått. Nya är beställda, mycket billigare än jag trodde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...