lördag 3 september 2016

Bina är vinterfodrade redan

Förra helgen vinterfodrade jag bina. Tekniken att blanda socker med dränkpump förfinades i år med tips från en grupp på facebook. Pumpen ska hänga strax under ytan för att inte behöva mala sockret och utblåset ska riktas nedåt sockret på botten. En pinne fastsatt i slangens ände gör att man kan styra den. Lysande tips. Jag ägnade sammanlagt en timme åt att blanda socker i år, helt utan spill och konstigheter.

Fodring skedde med foder i stor påse som vanligt och jag använde 10L-hinkar att köra ut fodret. Det tog drygt 4 timmar inklusive att köra hem att fylla hinkarna två gånger. Det var inte värt att klydda med sockerpumpning från palltank.

I veckan har vi haft besök av lokala biodlarföreningen. Grillkorv och prata bin var huvudpunkterna på programmet i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...