lördag 8 oktober 2016

På gamspaning

Vi åkte vidare och besökte det tibetanska flyktinglägret. Det är fortsatt ett känsligt område i relationerna mellan Nepal och Kina.

Nästa stopp var Devi's Fall. Det är en fors som försvinner rakt ner i underjorden. Bergarten är kalksten och vittrar i slukhål.
Eftersom här fanns en Earthcache fick det även bli en selfie.
Vi fortsatte tvärs över gatan till kalkstensgrottorna. Här var det väl mera entren som imponerade än själva grottorna eftersom jag varit i flera andra. Dock inga mitt i en stad.


Sista stoppet före lunch skulle varit ravinen. Över en mycket djup och smal ravin, typ 20 meter djup och 1 meter bred sista 5 metrarna, har det byggts en akvedukt. Genom den leds byns kranvatten av högre upp från forsen. Det är kallt och blått glaciärvatten. Det går gissningsvis ofiltrerat ut i kranarna så inte riktigt dricksvatten men är bra mycket närmare än det oftast är i Nepal.
Vid bron fanns den största spindeln jag har sett, ca 15 cm med benen.
Pokhara har en del gammal bebyggelse (flera hundra år) som vi åkte förbi.
Istället för att hålla lunch ringde vår guide en fågelskådarkompis och fick reda på att efter lunch fanns det nog ingen chans att få se gamarna. Så vi åkte ut på fågelskådning och fick se både örn och gam, men gamen var på mycket långt håll och obestämbar.
Det var grannt som vanligt i detta landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...