söndag 29 januari 2017

Ny dörr på plats!

Dörren på ena gaveln till stallet har gjort sitt. Låskistan fungerade inte när vi flyttade hit och förra sommaren lossnade gångjärnen från karmen så dörren har varit helt lös och vi har fått staga den. Vi bedömde den som bortom reparation och beställde en ny. Pappa ägnade helgerna åt att måla den och för ett par veckor sedan började jag monteringen.
Den nya karmen kilas fast och mäts in med vattenpass på alla håll och på diagonalen.
Ganska snabbt blev det rakt. Men det blev inte helt bra, dörren kärvade i övre högra kanten och framför allt var det en ny sorts karmskruv som levererades med dörren som inte våra verktyg passade med. Att den kärvar beror på att den inte riktigt får plats på bredden, inte på min montering. Vet inte hur många gånger jag hade den av. Vi tog en paus med dörren på plats men bara kilad så vi fick använda den försiktigt.


Igår fortsatte jag med vanliga karmskruvar. För första gången provade jag ankarmassa. Det är märkligt, trots tidigare husrenoveringar hade jag aldrig hört talas om detta. Det är en tvåkomponentsmassa där man först borrar ett ganska stort hål, fyller i ankarmassa, sedan sätter karmskruven rakt i det. Det var inte helt enkelt, jag kom inte åt att fylla massa utan att ta ut karmen så först fick jag justera igen, borra hålen, ta ut karmen, fylla i ankarmassa och tillbaka med karmen och skruva i innan det härdade. Det var precis att jag hann. Undrar om det finns bättre sätt? Resultatet blev fantastisk i alla fall. Jag la också en bred sträng vanlig utefog under metalltröskeln för att få det dragtätt.


Idag på morgonen provade jag sedan justera med karmskruvar och det var inga problem att bli av med att den grep i övre högra hörnet, sedan stängdes den med ett härligt klickljud. Satte fogskum runt, fettade in gångjärnstapparna och hängde på dörren. Det blev superbra! Till sommaren putsar vi över springan där fogskummet syns.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...