fredag 24 februari 2017

Räven raskar över isen

Men vad är detta? Räven gick plötsligt bara rakt ut ur sin hage när Lina matat och jag höll på att ploga snö. Det gick relativt enkelt att få in Räven igen och Lina åkte för att mata djuren inne. Men ungefär när hon vänt ryggen till gick Räven bara ut igen.

Orsaken var detta, snö och is fastfruset så hårt på eltråden att den inte trillade av. Räven är en lurig gris, hon upptäckte det direkt. Nu var jag ensam med en lös gris och ingen mat kvar och Lina hade ljudet av på sin mobil.

Efter att ha sprungit med Räven i 45 minuter i den djupa snön och använt vår galt som lockbete utan framgång lämnade jag den lösa grisen och sprang in och hämtade Lina och mer mat. När vi kom ut hittade vi henne hos grannen...

Men med mat, ägg och ljudet av 4-hjulingen (som brukar betyda mat) så fick vi henne tillbaka och kunde till slut få in henne i sin hage igen.

Med hjälp av en plastskrapa så gick jag runt hela hennes hage och skrapa bort isen från eltråden, hon gick bara och letade öppningar nu. Tur jag inte visste att jag skulle göra 45 minuter snöjogging och efter det 45 minuters snö- och lerpulsing idag. Och jag hade absolut inte tid med detta, mycket att göra på jobbet denna veckan så det blev en mycket lång kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...