fredag 24 februari 2017

Surdegsbröd i bakmaskinen

Nu har jag äntligen provat bara surdegsbröd i bakmaskinen. Denna gången bakade jag på vanligt program mest för att se hur det gick och visst blev det kompakt, men det jäste ändå upp en del.

Tricket lär annars vara att först köra ett knådningsprogram och sedan ett bakprogram med längre jästid emellan. Men det är inte så lätt i vår bakmaskin så jag gör nog en kombo, både surdeg och jäst, men håller surdegskulturen helt rent från jästen. Enklast måste vara att hålla surdegen i separat burk, blanda ingredienser till brödet som vanligt men kanske 200 gram mindre och komplettera med 3/4 av burkens innehåll i degbunken. Burken fylls på med vatten och mjöl till nästa dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...