torsdag 13 april 2017

Potatis i sneda rader 2

Efter att ha varit på slakteriet och hämtat köttlådor och levererat köttlådorna till våra kunder fanns det lite tid över innan det var dags att kvällsfodra djuren. Vädrets makter var nästan på min sida. Med andra ord det regnade inte, men det var mulet, 7 grader och blåste iskallt.

På med mössa, vantar, fleecetröja och jacka och så ut med pärena. Idag var det fler sorter men inte lika mycket av varje sort.  Jag började med att sätta Asterix, Shetland Black och Kestrel.

När det var gjort blev det en snabb paus och sedan kom Olof med ut och hjälpte till. De sista raderna gick i en rasande fart och 1½ timme senare så hade vi även satt Anya, Mayan Twighlight, Mayan Gold, Colleen, Highland Burgundy Red, Kongo, Rödbrokig Svensk, Tersus, Maouri och Ulster Cheftain.

Av dessa sorter så finns det en som mitt hjärta klappar extra för. Rödbrokig Svensk.  Farfar odlade den redan på 40-talet när pappa var liten och bortsett från att den är god så är den så starkt förknippad med min uppväxt, farmors matlagning och min farfars odlande. När farfar gick bort var det ingen som tänkte på att rädda sättpotatisen och sorten gick förlorad för min familj.  

Jag har under flera år försökt få tag i  den igen utan framgång men så förra året fick jag tre pyttepotatisar från Nordgen! 


 

Dessa tre pyttepärer förodlades i kruka inne och planterades så småningom i hink för att skyddas ifrån gnagare. Jag hoppades att jag skulle kunna få fram en liten större mängd sättpotatis. Och det lyckades. I år kunde jag både sätta en lång rad själv och dela med mig av några sättor till min pappa. 


Nu är alla potatisar i jorden och vi har ungefär 500kvadratmeter potatisland som förhoppningsvis ska förse oss och att par till med både matpotatis till nästa säsong och sättor till nästa år. 

2 kommentarer:

  1. Hej! Var köper i sorten Ulster Cheftein? Jag har inte lyckats hitta den nånstans. Den sorten satte alltid föräldrar och jag tyckte den var så god!

    SvaraRadera
  2. Vi köpte den från Larsviken förra året och har satt egna sättor i år. De verkar ha den i sortimentet i år också: http://larsviken.se/shop/sattpotatis-konsument/ulster-chieftain-1-kg-nyhet/

    SvaraRadera

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...