tisdag 2 maj 2017

Eartway enradig såmaskin och så några potatis....

Jag vet att jag inte skulle sätta fler potatis men Min farfar sa alltid "Betäter sättter man på 1a maj" Så bara för att lyda hans råd så satte jag 25 meter till! Denna gången Lintzer Delikatess, Andrea, Mandel (troligtvis) och två okända matpotatisar en rödskalig och en vitskalig för att fylla raden.




När det var gjort var det dags att inviga min nyinköpta Earthway. En enradig handputtad såmaskin. Det finns ett antal skivor till för olika plantavstånd och olika  fröstorlek så det gällde att hitta den som matade morotsfrö bäst.



Det var lite pyssel att komma igång, då jag aldrig har använt en sådan tidigare, men sedan var det bara att köra på. Jag var djupt koncentrerad då maken passade på att knäppa av denna bild.


Även om det hade varit bra med en något jämnare bädd så gick det utmärkt att köra över harvsträngarna. Vi får försöka hitta en fingerharv att sätta efter storharven i framtiden.

På mindre än 30 minuter sådde jag 6 rader a 25 meter  och om allt vill sig väl så blir det  knappt 6000 morötter av detta. Förmodligen behövs det gallras lite då såavståndet  är 2,5 cm. Men det kan man nog vänta med tills man kan ta det som ska gallras som minimorötter. Sista raden blev nog lite ojämnt sådd då fröna började ta slut och maskinen förmodligen matade lite oregelbundet.  Men överlag känn det som om detta var en bra investering nu när vi har 5000 kvadrat att odla.

Nästa lediga stund med hyfsat väder blir det till att så resterande morotsorter. Om inte all odling går åt totalt åt pipsvängen lär vi kunna hålla hela släkten och alla grannar med morötter och mata grisarna också!



Igår fick jag också börja njuta av belöningen för allt odlande. De första två rädisorna skördades. Inte mycket men tillräckligt för att hålla motivationen på topp!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...