onsdag 23 maj 2012

Drottningodling och omlarvning

Läroböckerna säger att drottningar lägger endast ett ägg i varje cell, medan äggläggande arbetsbin gör lite hur som helst. Bilden visar att min drottning inte gått biodlingskurs för hon har klämt in två ägg i två celler..


Larverna lite till vänster om mitten av bilden nedan är lagom stora att flytta till drottningceller. Cellerna på bilden är lite drygt 5 mm i diameter, lagom för arbetsbin.

Larven på min lillfingertopp är i största laget sägs det. Jag får betydligt bättre resultat av min drottningodling om jag tar så här stora larver, men det sägs att drottningarna inte blir riktigt lika bra. Jag har inte lyckats hålla reda på det tillräckligt för att märka någon skillnad. Men eftersom läroböckerna säger att man ska ta mindre larver än på bilden försöker jag göra det.


När man är klar har man flyttat över ca 20 st sådana här små larver till vaxcellkoppar i en larvram. Därefter stoppar man ner larvramen i en bikupa om man förberett noga och om man gjort rätt har man ett antal förpuppade drottningceller som är kläckfärdiga om 10 dagar. Cellerna på bilden är 9 mm i diameter, lagom för drottningar.


3 kommentarer:

  1. Vad du är larvig :-)

    /inbo

    SvaraRadera
  2. Kul att du odlar igen. Får du lika bra effekt i kläckaren som du får live i en kupa? Finns det inte risk att drottningarna bränner sig på värmeelementen eller bli ensamma när de börjar flumma runt i kläckaren?

    SvaraRadera
  3. Hittills märker jag ingen skillnad mellan kläckare och att ha dem kvar i kupan förtom att i kupan får man räkna med att vissa celler blir inbyggda i vax och honung, det slipper jag med kläckare. Det går att antingen tillsätta dem till ett samhälle dagen innan de kläcks eller väntar man tills de har kläckts. Då får de stanna i sin lilla bur och behöver lite honung som mat.

    SvaraRadera

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...