lördag 1 juni 2013

Galna Drottningen

Igår kväll fyllde jag bondbilen med lådor med ramar med mellanväggar till bina och i förmiddags gav jag mig ut på expedition. Det märks att vintern var lång, i de flesta samhällena är det fortfarande ont om dragbin och dåligt med honung, men det finns några undantag. En handfull samhällen behövde 3:e skattlådan nu, men det är tveksamt om de hinner bygga ut och fylla den innan rapsdraget är över.

Jag gjorde också en koll i de samhällen som hade lyckats fylla sina skattlådor. Det var lugnt i alla utom hos "Galna Drottningen". Hon blev döpt till det namnet idag efter att tidigare ha hetat 11-01. Förra sommaren var det mitt bästa samhälle och trots många avläggare förra sommaren har det kommit igen så starkt att det byggt nu byggt ut 28 ramar och fyllt hela kupan (4 lådor) med honung så drottningen inte hade någonstans att lägga ägg. Det sticker ut från mina andra samhällen både i tillväxthastighet, yngelsättning och samlariver. Idag hittade jag svärmceller där, men jag tror knappast det är drottningens svärmanlag som lyser igenom, det är snarare mitt fel, det är inte lätt att hinna med.


Jag valde att dela samhället i bitar och gjorde 5 avläggare (plus det gamla samhället). Drottningen fick behålla  en ram, jag får kolla nästa vecka om de kommit på andra tankar än att svärma.


1 kommentar:

  1. Vilken drottning! Förtjänar hon att kallas "Den galna drottningen"?.

    SvaraRadera

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...