söndag 22 september 2013

Slumpens skördar II

Även i år har jag blivit utvald att ha en bigård med i övervakningsprojektet med vinterdödlighet så idag har vi besiktigat bin och tagit biprov och jag har fått fylla i frågeformulär om skötseln.

Förra årets projekt innebar tre besök, september, maj och juli. Vid julibesöket hittade vi en del dött yngel som dött dag 16-17 (färdigbildat, börjar få pigment i gult och och grått) och vi skickade in prov på detta. Proverna visade dock ingen förekomst av de bakterier och virus som de testade på. Jag har hållit ögonen öppna efter samma symptom och det förekommer även i en annan bigård men om det är avel, bekämpningsmedel eller smittsamt går inte att säga. Lite trist att inte veta vad det är även om omfattningen inte är sådan att det påverkar bisamhällena på något vis. Jag hade ju tänkt att göra undersökningar om varroautvecklingen i dessa samhällen men det har inte blivit av.

Men inför årets projekt är en ny bigård vald och det är från just dessa fyra bisamhällen jag gjort varroaanalys i förra veckan. Denna bigård utmärkte sig förra vintern med mycket varroa och hög vinterdödlighet. För att försöka bryta trenden tog jag bort alla ramar i yngelrummet och de fick nytt vax. Därmed har också en stor mängd varroa tagits bort ur samhällena och de har i princip fått en förstabehandling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...