onsdag 8 oktober 2014

Berlin

Onsdag 8/10
Dagen började med att leta hotellrum i Berlin medan jag var kvar på rummet i Oranienburg. Först fanns inget under 1700 kr närmare centrum än jag var nu, jag började bli rätt desperat när det plötsligt dök upp ett erbjudande i samma sökning som jag gjort nyss till vettigt pris. Jag bokade också om färjan hem, dels till torsdagen och dels från Rostock istället, det var lättare att ta tåg dit än till Sassnitz.

Det måste erkännas att det var skönt att ta på sig ombytet av rena cykelkläder och när jag väl burit ner alla väskor från rummet kom jag iväg smidigt.

Efter en stund passerade jag ringvägen runt Berlin.



Jag gick in på en mindre järnvägsstation och frågade om man kunde köpa biljetter, men det gick tyvärr bara för lokaltågen. Detta var annars ett av dagens viktiga mål.

Lite längre fram mötte jag nästa viktiga skylt, stadsgränsen för Berlin. Närmare bestämt var det här som var gränsen mellan forna Östtyskland (som jag hela tiden cyklat i) och Västberlin.
I och med detta kunde jag principiellt inte misslyckas längre, även om mitt egentliga mål var centrum.

Jag fikade i en park medan jag tittade på hundpromenerare och kommunalarbetare och försökte följa lite cykelleder borta från stora vägarna. Det var svårt, generellt var att komma in mot centrum lite svårare än jag trodde, man behöver nästan ha lokalkännedom vilka vägar som är avgrävda och vilka som har bra cykelbanor och vilka som egentligen bara har trånga gångbanor man får cykla på. Jag försökte ta rygg på inbitna berlinare, en hade jag följe med i 5 km tills hon skulle en annan väg, men de flesta cyklade för fort.

Så småningom närmade jag mig kartans symbol för Berlin och ett tu tre hade jag sånär cyklat rakt över Unter den Linden. Det var vid trafikljuset på bortre sidan det gick upp för mig var jag var.


Sedan följde lite oorganiserad sightseeing i samma stil, det hade varit bra med en turistkarta istället för den för cykling helt fantastiska velomap.org. Måste komma ihåg att göra en donation.







Efter detta letade jag upp Hauptbahnhof och väl där letade upp biljettkontoret och väl där rätt kassor och sedan rasslade det till och jag hade mina tågbiljetter för mig och cykeln till Rostock. När jag kom ut hade det börjat regna tyvärr så jag bestämde mig för att ha sightseeat klart.

Jag knappade in adressen till hotellet i GPSen och cyklade dit. Handlade i snabbköpet bredvid för att ha lite party och fira på hotellet att jag lyckats med mitt mål att cykla hemifrån till Berlin!
Det har varit en helt fantastisk upplevelse som jag inte ångrar en sekund. Ska jag dra några lärdomar (till nästa gång?) så är det framför allt att träna mycket längre och fler pass i förväg.

Utrustningen har fungerat klanderfritt, men kedjan är utsliten och biltemahjulen skulle jag inte våga ge mig iväg längre från civilisationen med. De är dock perfekt runda fortfarande.

Jag har inte behövt använda några av mina fleecekläder alls, men det beror ju på det ovanligt varma vädret. Boken jag har med har jag inte öppnat. Men generellt är det nog inte mer än några kg vikt jag inte använt, däremot har jag saknat ett par lättare byxor för hotellmiddag och att bara ha ett par skor är nog dumdristigt. Jag har haft lite för mycket mat med mig hela tiden, max för ett dygn behöver man.

Ska jag uppgradera något så är det nog liggunderlaget som behöver ha mindre packvolym.

När jag cyklat har jag i snitt hållit 14 km/timme. Vinden påverkar mycket och på bra väg går det lite fortare. Men från detta dras åtskilliga pauser för att framför allt läsa karta, men även fotografera, trafikljus, vila, äta osv. så i praktiken har jag legat på ganska precis 10 km avklarad väg per timme. Så ska man komma 80 km måste man komma iväg i tid och hålla på hela dagen.

I morgon cyklar jag till tåget (5 km), sedan tåg till Rostock, därefter färja till Trelleborg där Lina hämtar mig. Om inget oförutsett händer på hemresan sätter jag punkt för denna resa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...