lördag 25 juli 2015

Nyheter i honungsfabriken

Avtäckning av honungsramar sliter på kroppen och mina handleder protesterar. Men nu har jag sett ljuset i tunneln! I vintras skaffade jag en honungslossare. Det är en apparat som behövs för att kunna få ut ljunghonung ur ramarna, men som även fungerar fint som avtäckare. Man trycker ner stora bygeln, då åker plastploppar in i cellerna och trycker sönder locken, när man drar upp den hoppar ramen en cell i sidled, så gör man om det tre gånger för varje ram. Den fungerade mycket bättre än jag trodde.

I våras köpte jag begagnat ett par kärl med honungsrörare och en hembyggd kolvtappmaskin. Tyvärr fanns ingen att fråga hur grejorna fungerade, men efter att klurat lite och provat så kan jag säga att de fungerar jättebra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...