onsdag 18 januari 2017

Det smarta hemmet - larm på frysen

Det började med att jag kände för att skaffa nya sladdar och koppla in våra fönsterlampor. Det fixade jag för ett tag sedan. Samtidigt har vi haft två bekanta vars frysar har gått söner eller blivit strömlösa så massor av kött blivit förstört. Det hela utmynnade i en idé att prova s.k. home automation, internet of things, IoT eller det smarta hemmet. Till saken hör att jag under hösten haft ett kunduppdrag med just IoT-uppföljning.

Nu styrs fönsterlampor efter solens upp- och nedgång, när temperaturen går över -18ºC i frysarna skickas ett larm till min mobil, vi har en dörrklocka ute vid grinden som både plingar inne och skickar larm i mobilen och dessutom en helt vanlig termometer ute.


För den teknikintresserade så består systemet av följande delar:

  • En Raspberry PI 3 mer Rasbian OS
  • Programmet Domoticz (gratis)
  • Ett radiointerface RFXtrx433E
  • Strömbrytare och ringklocka från Nexa
  • Frystermometrar från m.nu kompatibla med Nexa


Det hela var förbluffande enkelt att få igång förutom att jag hittade ingen dokumentation över vilket protokoll jag skulle kryssa i i radiointerfacet för Nexa. Hade det inte varit för att jag försökte uppdatera Rasbian till senaste versionen hade resten bara varit att följa instruktionerna rakt upp och ner, men nu behövde jag ladda ner en ny OS-fil och skriva den till SD-kortet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...