lördag 11 september 2010

Höst i bigården

Sommaren verkar ha lämnat oss för i år, vi har precis skördat säsongens sista honung. Allt är klart med bina för vintern förutom att de ska ha mat som ersättning för den honung vi tagit.
Det går åt en del socker till bina... Säsongen kan sammanfattas med att vi övervintrade 22 st hösten 2009, 4 såldes före nyår, 6 st i våras, 5 klarade inte vintern vilket betyder 7 st kvar. Av dessa var 4 st såpass starka att de drog in honung. Drottningodling och skapande av nya samhällen har gjort att vi denna hösten återigen har 22 st. Går övervintringen bra så blir det repris nästa år, dvs försäljning ner till 5-8 st som vi behåller över nästa sommar. Men med bina vet man aldrig vad som händer, de styr man inte över så lätt.

2 kommentarer:

  1. Kul att Du är igång med bloggen igen, Olof. En liten försiktig matematisk test skadar inte efter sommarens ringrostighet vad det gäller den intellektuella sidan. På landet har jag mest räknat kakor och bullar på kaffefatet, men så långt som till 22-(6+4+5)=kom jag inte.

    SvaraRadera
  2. Ser bra ut. Har Caddyn fått köra runt med 1 m^3 sockerlag nu i höst? Jag har llatid lite drömt om att få öppna backörrarna och hitta den enorma tanken fylld med sockerlag där. Sen se hur du bara går runt med en vattenslang och typ tankar dina bigårdar med slangen. Vad sägs om att ha dedikerade övervintringlådor med tanklock? :P

    SvaraRadera

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...