onsdag 5 juni 2013

Rörig säsongsstart

Vilket kaos. Jag ställde i ordning bisamhället tidig kväll som ska mata upp nya drottningar och tänkte att jag kunde fixa odlingsramen under de två timmar som är lagom att vänta. Nu var det inte så lätt som man kunde tro. Sedan jag senast odlade drottningar har vi flyttat... och jag levde ändå i den falska illusionen att jag visste var jag hade allt. Bland annat skulle jag montera cellkoppshållare på lister istället för att smälta fast med vax men när jag väl hittade en skruv som var lagom lång letade jag länge efter en bits (TX10) som kunde dra den och när jag väl hittade en sådan bits höll den inte till alla skruvarna. Som om inte det var nog skulle jag ha fram lådan med larvnål också. Jag hittade den till slut... i bilen... undrar fortfarande varför den var där, jag har inte använt något lådan i år.

När jag väl flyttade larverna märktes det att det var ett år sedan senast, det var svårt idag. På måndag ska de som byggts klart sättas i bur och nästa lördag kväll börjar de kläckas. Denna omgång drottningar ska bo i parningskupor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...