lördag 30 januari 2016

50 mm2


I somras skaffade vi en lastmaskin till gården. Under hösten har den varit svårstartad och under vintern har det inte gått alls utan startkablar från något annat fordon. Jag trodde batteriet var slut, men när jag gjorde lite olika försök hjälpte det knappt, startmotorn har gått väldigt långsamt ändå.

Så idag blev det helrenovering av strömmatningen. Jag bytte kablaget till rejäla 50 mm2 kablar, rengjorde allt, fettade in, flyttade om ordning och brickor på startmotorn så att strömmen från batteriet fick raka spåret. Jag bytte gamla trötta batteriet mot två moderna lätta personbilsbatterier parallellkopplade till halva priset mot vad ett stort kostar. De är även inkopplade symmetriskt med plus och minus från vart håll så att spänningsfallet blir precis lika. Det gav resultat, startmotorn gick mycket snabbare och den startade direkt. Kul när det fungerar.

Nu hoppas jag faktiskt att det blir någon mer köldknäpp i vinter så jag kan se hur kallt det kan vara för att den ska starta utan motorvärmare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...