lördag 30 januari 2016
50 mm2
I somras skaffade vi en lastmaskin till gården. Under hösten har den varit svårstartad och under vintern har det inte gått alls utan startkablar från något annat fordon. Jag trodde batteriet var slut, men när jag gjorde lite olika försök hjälpte det knappt, startmotorn har gått väldigt långsamt ändå.
Så idag blev det helrenovering av strömmatningen. Jag bytte kablaget till rejäla 50 mm2 kablar, rengjorde allt, fettade in, flyttade om ordning och brickor på startmotorn så att strömmen från batteriet fick raka spåret. Jag bytte gamla trötta batteriet mot två moderna lätta personbilsbatterier parallellkopplade till halva priset mot vad ett stort kostar. De är även inkopplade symmetriskt med plus och minus från vart håll så att spänningsfallet blir precis lika. Det gav resultat, startmotorn gick mycket snabbare och den startade direkt. Kul när det fungerar.
Nu hoppas jag faktiskt att det blir någon mer köldknäpp i vinter så jag kan se hur kallt det kan vara för att den ska starta utan motorvärmare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
En sista nationalpark innan färjan hem
Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...

-
Vid denna årstiden pratar biodlare mycket om att fodra bina. Det finns många olika sätt att se på foder, både ur biodlarens och binas synvin...
-
Nu försöker vi få till försvinningsreden där man kan ta ut äggen framtill. Vi byggde en proptyp för två veckor sedan men hönorna har int...
-
Den nordiska växtgenbanken Nordgen ger varje år privatpersoner möjlighet att köpa en lite mängd frö, lökar eller potatis av sorter som de fö...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar