tisdag 24 mars 2009

Lappverk eller värk?


Ibland hittar man spännande saker i väggarna. Reglarna vid den svängda murstocken känns mera kreativa är effektiva. Å andra sidan, tretex kräver tätt mellan reglarna, så de har inte haft så mycket alternativ.

På måndag eftermiddag hade Lina fixat att Sydspol skulle komma och rensa dricksvattenbrunnen. En slamsugning av sandblandat slam och en högtryckstvätt inuti gör säkert en viss skillnad. Vattnet har varit helt luktfritt sedan första tömningen, men en rengöring gör det mera aptitligt. Ett vattenprov ska göras så småningom, men det är inte lönt förrän brunnen har varit i bruk ett tag.

Lina passade även på att kolla stängsel till hundarna. Det slutar mer att vi tillfälligt hägnar in en del av tomten med befintliga plank som finns lite varstans nedblåsta på tomten.

Efter jobbet kom jag till huset. Lina hade rivit färdigt och allt tretex i röda rummet. Vi började gemensamt på orangea rummet.


Vi hittade en del gamla tidningar som används för att få tretexskivorna att sitta plant, de var från 1968, så förmodligen är det då ovanvåningen gjorts i ordning. Däremot det innersta blå rummet är gipsat och kanske med inblåst isolering, vi vet inte. Vi kommer inte att riva om det ser någorlunda vettigt ut.

Så småningom gav vi oss på väggen mellan de två rummen. Den bestod delvis av lite äldre brädor, delvis i samma ålder som tretexen.







Vi källsorterar allt på kallvinden, sedan blir det ganska enkelt att slänga ner det på släpvagnen och köra till tippen.



Skadan i takstolarna vid skorstenen kunde vi nu undersöka närmare och det var snustorrt, det är en gammal skada och plåten runt skorstenen är tät. Det är ingen dolt utrymme, jag hade fotograferat där under besiktningen, men såg inte takstolen då, det hade gått att krypa in.
Taket idag består av plåt med asfaltpapp under på ett robust undertak över nästan hela taket. Takstolarna är dåliga och lappade med brädor på båda sidor, men taket i övrigt är i bra skick och det har ju klarat både stormarna Carola och Gudrun, vi är inte oroliga, det finns inga pågående läckor och då åldras det inte.
Vi har tänkt att lägga på distansläkt för luftspalt, sedan masoniteskiva, därefter 15-20 cm isolering och vindpapp igen och några inspektionsluckor. Som ytmaterial på ovanvåningen har vi tänkt oss vitlaserad panel och just nu går diskussionsvågorna höga ifall det ska vara råspont eller någon sorts hyvlad panel. Vad tycker ni? Gips är ju annars det normala i tak, det är brandsäkert och enkelt att sätta upp, men vi har båda snöat in på vitlaserat trä i taket.
Just nu funderar vi mycket på uppvärmningssystemet i huset. Det finns lite olika alternativ:
- Direktverkande el + luft-luftvärmepump + kamin + vedspis
Vattenburet i flera varianter:
- Jordvärmepump
- Bergvärmepump
- Luft-vattenvärmepump + elpatron
- Vedvärme i någon form
- Vedvärme + solvärme
Det ser väl ut som att vedvärme+solvärme är det ena huvudalternativet, jordvärmepump det andra.
Annat vi funderar på är hur vi ska lyckas dra rören mellan hallen och köket. Vi ska ha in kallvatten, varmvatten, minst två rör för vattenburen värme, kanske två isolerade rör för vedvärme och 2"-rör för centraldammsugare. Dessutom måste avloppsfrågan från köket lösas. Däremot måste vi nog inte dra ström mellan hallen och köket. Det finns en gruppcentral i pumprummet och en innanför pardörrarna, de kan försörja vars en halva av huset och den stora ledningen mellan dem går utvändigt i takfoten. Och mitt i allt detta vill vi ta upp en altandörr på baksidan, antingen i köket eller i allrumet.
Vi har också börjat vackla ifall vi ska ha vedspis. Det känns fel för oss båda att inte ha vedspis, men det är ett dyrt och opraktsikt nöje kanske. Det beror lite på hur vi väljer att värma huset.

3 kommentarer:

  1. Shit, det blir inte mycket hus kvar som ni håller på!!

    Se till att ni inte tar i för mycket på en gång. Jag vet att ni har stora planer, men orkar man fixa allt på en gång? Det får man hoppas, för då blir huset en pärla.

    Övervåningen ser inte jättestor ut, men kan nog bli bra om ni öppnar upp lite. Finns det några fönster på övervåningen?

    Råspontat eller hyvlat. Det är frågan. Nackdelen med råspont är att det är lite "tråkigt" och lätt får mörka ränder i skarvarna då det krymt efter målning. Det var grymt jobbigt att måla det i taket på flahults altan. Hyvlat kan jag tycka är lite finare, om man hittar någon lagom variant. Tror även det är lättare att måla, iaf inbillar jag mig det. Eventuellt hade jag nog ändå tagit gips, för att slippa damm, ansamlingar i skarvar och risk för mörka ränder efter målning. Nackdelen är att det ibland får för sig att spricka i skarvarna, vilket är grymt trist.

    Rörande värmen har jag ingen koll över huvud taget. Jag röstar fortfarande för fjärrvärme :P.

    Angående vedspis, så måste jag framhålla att det är ett måste. Åtminstånde för mig. Dock är väl detta något ni inte behöver fixa direkt. Är det inte bättre att vänta med detta något, då det som du säger är ett dyrt nöje.

    Jobba på, jag ser fram emot ett besök i påsk.

    SvaraRadera
  2. Roligt att följa "jätteprojektet". Personligen är jag glad att jag slipper ta alla svåra beslut som ni lyfter i senaste inlägget. Pärlspont eller liknande är fint målat och det är ju bara slutmålningen som görs i takläge. Gipsskivor är fult men praktiskt.

    När det gäller värme har jag noll koll. Själv skulle jag välja mysspis i allummet men undvika att göra det till en central värnmekälla. Jag vet hur pannrum brukar se ut. Även om det ser fint ut i alla försäljningsbroschyrer och man tror att det går att hålla rent runt vedpannan förvandlas allrummet till en vedhög mm.Plats för sådan lösning någon annan stans i huset?

    Inger

    SvaraRadera
  3. Anja tipsade om bloggen, kul att läsa om ert husprojekt!
    /Christoffer

    SvaraRadera

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...