söndag 10 maj 2009

Jakten på vildtuppen

Inget har varit sig likt med renoveringen senaste dagarna. Lina har varit sjuk och jag sålde mitt gamla hus i torsdags. Jag ska lämna mitt hus till nya ägaren redan på fredag så helgen har nästan helt gått i flyttandets tecken. När vi kom hem ikväll började Lina plötsligt ropa från badrummet (med den fina utsikten) och sedan kom hon sättande i full fart med kikaren. Långt bort på andra sidan bäcken hade hon sett en konstig fågel som som såg ut som en tupp. Vi for ut på baksidan av huset och jominsann om det inte var en tupp som mycket målmedvetet stävade sig fram över vallen. Hur hon hade kunnat upptäcka denna pippifågel på 250-300 meters håll från början utan kikare kunde inte jag begripa. Och vad den gjorde där var ett ännu större mysterium, vårt hus är nämligen närmsta huset till där den befann sig.

Efter att ha lämnat tillbaka hyrsläpvagnen i skymningen körde vi grusvägen förbi där tuppen kommit och följde stigen över vallen för att se om vi kunde hittade den i sitt nattkvarter i ett träd. Medan vi gick och spanade mot trädkronorna så hör vi diverse sjöfåglar från dammen och plötligt kommer ett helt annat ljud fram som jag bara hört på fågel-CD-skiva tidigare - gräshoppsångare! Det är kul att flytta till en helt ny biotop även om jag saknar taltrast och gärdsmyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...