tisdag 9 juni 2009

Ackumulatortankar

Jag hade räknat fel på veckorna, så plötsligt igår kom rörläggaren med 6 st ackumulatortankar en vecka tidigare än jag trodde...

De är 74x74 cm i bottenyta så man trollar inte bort dem helt lätt inomhus. Som tur var så var Lina hemma och kunde ta emot och med gemensamma krafter hamnade de på rätt ställe. Ett litet aber dock, en vägg i ena hundboxen var i vägen så en tank kunde inte komma på rätt ställe. Jag skulle ta ner väggen.

Kvällen igår ägnade jag att först göra slut på alla tigersågblad, sedan banka mig trött med slägga utan större resultat. Till slut fick jag igång grannens vinkelslip och sedan var det som att skära i smör och väggen var nere på ett kick och sikten inomhus var nere på 10-20 cm som värst i allt damm, fick treva mig fram för att plocka upp rätt verktyg från golvet.

Lina röjde på ovanvåningen och pendlade till tippen igår. Hon passade även på att handla mer murbruk och cement. Ventilationen av taket stod också på programmet med insektsnät fasthäftat.

På morgonen igår kom Anticimex och besiktigade huset inför försäkringen. Det var väl bara golvet i köket som inte gick igenom, dvs de betalar inte självrisk ifall det händer något där. Men varför skulle det göra det nu? Huset har ju haft plastmatta där i 30 år med golvbjälkar i mullbänk, klart som 17 att fukthalten är för hög i sådana bjälkar, men vi har ju ingen isolering i golvet och ändrar inte konstruktionen alls, det motiverar inte att bygga om.

Annars har vi fortsatt att sätta upp pappskivor mellantakstolar, dels fungerar de som vindskydd mot isoleringen, dels håller de isoleringen på plats.

Tyvärr rycker det allt närmare att vi faktiskt gör något åt vindsgolvet/taket i huset. Vi har ju fått byta några brädor och de är mycket, mycket stabilare. Det är ingen stor kostnad med nya golvbräder, men kommer att ta tid att fixa och det är nog värt det. Golvbrädor med golvspån skruvat och limmat ovanifrån ger en sandwitchkonstruktion som bör ge en helt ny stabilitet åt golvet, så får det bli!

1 kommentar:

  1. Tack för trevlig samvaro i lördags. Ni är duktiga på att riva ner. Är ni lika duktiga på att bygga upp? Vi får hoppas att kraften och allt annat håller. Viktigt att ta en paus ibland med ett gott skratt och lite annat.
    Inger

    SvaraRadera

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...